čtvrtek 17. listopadu 2016

Kiera Cass – Selekce, Elita, První

Po delší době přináším opět hromadnou recenzi. Jedná se o trilogii ze série Selekce. Vzhledem k tomu, že jsem všechny díly četla hned po sobě, přijde mi zbytečné se rozepisovat o každé knize zvlášť. Tato recenze bude tedy delší než obvykle, neboť zde představím všechny tři díly.

1. díl Selekce


O čem to je?:

Pro třicet pět dívek je Selekce životní šancí. Příležitostí k útěku od života, který jim byl stanoven od narození. Být obklopena světem třpytivých šatů a drahocenných šperků. Žít v paláci a soutěžit o srdce krásného prince Maxona. Ale pro Americu Singerovou je Selekce noční můrou. Znamená to pro ni otočit se zády ke své tajné lásce Aspenovi, který je o kastu níž než ona. Nechce se jí odejít z domova a vstoupit do nelítostné soutěže o korunu.

Pak America potká prince Maxona. Postupně začne zpochybňovat všechny plány, které si předsevzala – a uvědomí si, že život, o kterém vždycky snila, si už nemůže v porovnání s budoucností představit. 


Co já na to?:

Hned na začátek musím říct, že Selekci jsem se hodně dlouho vyhýbala. Přišlo mi to čtení pro mladší ročníky a celkově mě to nikdy nijak nelákalo. Vlastně ani nevím, proč jsem po této sérii nakonec sáhla, ale nebyla jsem zklamaná. Po pravdě musím říct, že jsem od toho čekala tak trochu něco jiného, než ve finále je.

Ale teď o čem to je. Mladá America žije se svojí rodinou, která se živí uměním. America společně s matkou koncertuje a hlavní hrdinka je velmi talentovaná. America je zamilovaná do Aspena, se kterým potajnu chodí. Všichni obyvatelé země jsou rozděleny na takzvané kasty. America s rodinou patří do páté kasty (pátá kasta jsou umělci) a Aspen do šesté (sluhové). Je tedy jasné, že okolnosti zamilovanému páru nejsou nakloněny, neboť America by si sňatkem s kastu nižším mužem pohoršila a musela by se stát služebnou a spořit každou korunu. A ani Aspen nechce, aby si jeho milovaná takhle pohoršila. Proto, když přijde dopis s přihláškou do Selekce, chce po America, aby se přihlásila. Aby věděl, že vyčerpal všechny možnosti, které America má a mohl si jí vzít s čistým svědomím. America ale o Selekci nechce ani slyšet. Selekce je totiž jakási soutěž mladých dívek o korunku princezny a hlavní cenou je zde princ Maxon, který si výherkyni vezme za ženu.

Máma Americi je nadšená a nabídne dceři, že si svojí provizi z koncertů může nechat, pokud se do Selekce přihlásí. America v tom vidí šanci, jak nastřádat peníze pro život s Aspenem. Souhlasí tedy a podá si přihlášku. Utěšuje se tím, že do Selekce se přihlásilo velké množství dívek a má tak velkou šanci, že se do užšího výběru nedostane. Jenže dostane. America je zoufalá, a ani milovaný Aspen jí není oporou, neboť se s ní hned po vyhlášení jejího postupu, rozejde. America tedy odjíždí do paláce ucházet se o srdce prince Maxona, kterého zná z televize a nemyslí si o něm nic pěkného.

Selekce mě okouzlila. Je to takové sladké, jednoduché, nenáročné a čtivé. Neodehrává se zde žádné krvavé drama, i když je zde samozřejmě jakási zápletka s rebeli, ale nezasahuje to v takové míře do děje. Ovšem mám z toho pocit, že je to jaksi trochu vykradené Hunger games. Taky jsou zde kasty, soutěž pro určitý počet dívek a vítězka bere vše. Naštěstí odpadlé dívky nejsou zavražděny nebo tak, ale vrací se domů.

Tak není to vyloženě duchaplné čtivo, ale je to parádní knížka na odpočinek. Asi je to tedy spíše pro mladší ročníky, ale ani mi to nevadilo. Není to vyloženě bomba, ze které bych se posadila na zadek, ale není to ani propadák. Takový sladký romantický průměr.

Hodnocení: 70%

2. díl Elita


O čem to je?:

Třicet pět dívek přišlo do paláce soutěžit v Selekci. Všechny až na šest byly poslány domů. A jen jedna se provdá za prince Maxona a bude korunována princeznou Illey.

America si pořád není jistá, kde leží její srdce. Když je s Maxonem, nechává se unášet jejich novou dechberoucí reakcí a nesní o ničem jiném, než být s ním. Ale kdykoliv vidí Aspena vykonávajícího práci strážce v paláci, je strhávána vzpomínkami na společný život, který si plánovali. Jak se skupinka zmenšila na Elitu, jsou ostatní dívky ještě odhodlanější získat Maxona - a Americe běží čas na rozhodnutí.

Právě když si je America jistá, že se rozhodla, zničující ztráta ji donutí znovu o všem začít pochybovat. A zatímco se snaží představit si budoucnost, agresivní rebelové odhodlaní svrhnout monarchii nabývají na síle a jejich plány by mohly zničit její šanci na jakýkoliv šťastný konec. 

Co já na to?:

Nooooo, tak tady to už bylo horší. Opravdu se mi líbil první díl, bylo to takové sladké, nevinné a romantické, ale tohle bylo utahané. Nemám ráda milostné trojúhelníky, ale neustále řešení, zda je lepší Aspen nebo Maxon, to bylo docela nudný. A když se začínal na konci knihy rýsovat i čtyřúhelník, tak to už jsem šla do kolen.

Druhý díl se vlastně točí jenom okolo toho, že America neví, zda se zamilovala do prince Maxona nebo stále miluje Aspena. Aspen se už v prvním díle objevil jako nová stráž v paláci a protože je Maxon nadšený, že se s Americou znají, postaví jí před komnaty jako stráž právě Aspena. Tím vlastně nechtěně poskytne Aspenovi možnost se vídat s Americou a bojovat o její srdce.

V paláci navíc dojde navíc k prozrazení jednoho zamilovaného páru. Jedná se o jednu ze soutěžících a jednoho strážného. Tyto dva musí být potrestáni zbičováním. Tím, že to princ Maxon dovolil, přiměje Americu zamyslet se nad tím, zda se skutečně chce stát princeznou a dopouštět se těchto věcí. Navíc jí tímto činem princ zklame jako člověk. Bohužel tomu nepomáhá ani to, že chodí na schůzky i s ostatníma uchazečkami a dokonce jim dovoluje věci, které nejsou v pořádku. America se tak plácá nejen ve svých citech, ale i se skutečností, zda jsou city prince takové, jak tvrdí.

No a to je asi shrnutí celé knihy v pár větách. V knize se až na útoky rebelů a Američiných průšvihů, kterým naštve i samotného krále, nic jiného neděje. Pořád dokola se jenom omílá, zda je lepší Maxon než Aspen.

Tady jsem navíc začala mít problém s princem Maxonem. Jeho chování se mi absolutně příčilo, říkal věci, ale jeho činy odpovídaly něčemu jinému. Bohužel, jak mi v prvním díle přišel dobrý, tady jsem z něho byla rozčarovaná a divím se hlavní hrdince, že se nesbalila a nejela domů.

Dalším problémem byl Aspen, který očividně zase neví, co chce. V prvním díle se s Americou rozchází a přeje jí lepší budoucnost. Tady riskuje její život neustálými schůzkami a očividně mu to těžkou hlavu nedělá. Americu bych zase pořádně profackovala. Ale jako asi ze všech postav se mi zdála nejlepší.

Hodnocení: 50%

3. díl První


O čem to je?:

Když byla America vybrána do Selekce, ani ve snu by ji nenapadlo, že by se ocitla na dosah samotné koruny, natož k srdci prince Maxona. S blížícím se koncem soutěže narůstají hrozby za branami paláce a America si uvědomuje, jak je lehké všechno ztratit a jak těžce bude muset za svou budoucnost bojovat.

Co já na to?:

Tak tady nastalo zlepšení. Kniha je oproti druhému dílu lepší, svižnější. Příběh ubíhá a konečně se tu děje nějaké akce. Vše tedy spěje k finále knihy, které je jasné od samého začátku. Ovšem tady nastává další průšvih. Knihu jsem hodnotila celkem kladně, dokud jsem nedošla na posledních několik desítek stran.

Ve třetím díle už se naštěstí neřeší milostný trojúhelník, America má ve svých citech jasno a je připravená bojovat o prince (no opravdu nechápu proč, já bych s ním nebyla ani za zlámanou grešli). Do hry zde vstupují rebelové, začíná jednání a zdá se, že America by v roli princezny nebyla zas tak tragická. Své tu odehraje i král, který Americu nemůže vystát a snaží se jí házet klacky pod nohy. Nechci zde zase moc prozrazovat děj, protože sem autorka narvala všechny důležité momenty z celého příběhu a myslím si, že stojí se nechat překvapit.

No a když už se zdá všechno v nejlepším pořádku nastává finální zápletka, po které drahého prince Maxona už opravdu nesnáším. Ačkoliv se snažil vyžehlit své chování, tady to zničí úplně. Jak všichni dávno ví, bude se konat šťastně a navěky, ale za jakou cenu?

Když teď na konci zhodnotím celou sérii, musím říct, že mě to bohužel zklamalo. Jak to na začátku vypadalo pohádkově a slibně, mě se to chování hlavních hrdinů opravdu nelíbilo. Nejlepší byla asi America, která si to nakonec v hlavně ujasnila a snažila se ze sebe udělat princeznu.

Hodnocení: 60% - dávám lepší hodnocení než u druhého dílu, protože to bylo opravdu lepší, ale ten konec autorce neodpustím. Myslím, že se ještě žádnému autorovi nepodařilo mě takhle naštvat. A rozdejchávát to budu asi ještě dlouho.

Hodnocení celé série: 60% - hodnocení zachraňuje převážně první díl, který se mi opravdu hodně líbil, ale zbytek to sráží. Vymyslela bych lepší zápletky, některé činy bych vynechala a spíš bych se zaměřila na rebely a ne na princova dostaveníčka a milostný trojúhelník.


V další recenzi Vám přidám svůj názor na pokračování Selekce a to na knihu Dcera a povídkovou knížku Šťastně až navěky.


Žádné komentáře:

Okomentovat