neděle 5. června 2016

Peter May – Vyjímeční lidé

O čem to je:

Sázka odstartuje pátrání biologa v nevyřešených francouzských případech v prvním dílu série Akta Enzo Deset let stará záhada — zmizení geniálního Jacquese Gaillarda, přednášejícího na elitní francouzské vysoké škole École nationale d’administration, vychovávající francouzské premiéry a prezidenty — se stane předmětem sázky. Enzo Macleod, který opustil Skotsko i slibnou kariéruve forenzních vědách a nyní vyučuje biologii ve francouzském Toulouse, si ji nemůže dovolit prohrát. Doufá, že se mu s využitím nových vědeckých metod podaří zjistit, co se s Jacquesem Gaillardem stalo.Enzo přijíždí do Paříže, aby se tu setkal s novinářem Rogerem Raffinem, autorem knihy o sedmi slavných nevyřešených vraždách, mezi něž zařadil i případ Jacquese Gaillarda. Neidentifikovaná lebka v kufru nalezeném v pařížských katakombách Enza záhy navede na stopu rafinovaně ukrytých Gaillardových ostatků.


Co já na to?:

Peter May nasadil vysokou laťku svojí trilogií  Ostrov Lewis, svými čínskými thrillery se této laťce přiblížil, ale sérií Akta Enzo, kam patří tenhle román, tak docela pokulhává. Aby bylo jasno, tím, že se Ostrovem Lewis natolik proslavil a nadchnul tisíce čtenářů, začali se u nás vydávat jeho předešlá díla, což jsou právě čínské thrillery a Akta Enzo. Už teď mohu říct, že se autor neustále zlepšuje a trilogie Ostrov Lewis patří podle mě mezi jeho vrcholná díla.

Ale zpět k Akta Enzo. Vyjímeční lidé jsou prvním dílem téhle série a momentálně u nás vyšel druhý díl s názvem Kritik, recenze na něj bude v nejbližších týdnech následovat. Tím, že jsem četla skoro všechny knihy, které u nás vyšli od Maye, musím říct, že tohle byl zatím nejslabší román. Petera Maye jsem si hodně oblíbila, jeho styl psaní mi naprosto vyhovuje a jeho detektivky prostě nemají chybu. Ale nevím, kde se stala chyba v tomhle případě.

Tato série se odehrává pro změnu v mé milované Francii, takže jsem se strašně těšila, protože jsem Francii navštívila a navždy se mi zapsala do srdce a doufám, že se tam ještě jednou podívám. Hlavní postavou je právě Enzo Macleod (že se stejným příjmením jmenuje i hlavní hrdina Ostrova Lewis je asi náhoda nebo nevím, autor to nikde nevysvětlil), učitel biologie na univerzitě, který žije se svojí dcerou, kterou sám vychoval a jedinou jeho starostí je, jak se zbavit jejího přítele, kterého nesnáší. Jenomže pak uzavře sázku, že vyřeší 10 let starou vraždu profesora univerzity, který vynikal svojí neuvěřitelnou ingeligencí. A rozjíždí se velké pátrání, ve kterém mu pomáhá jak jeho studentka, která je u něj na brigádě, novinář, který napsal knížku o nevyřešených vraždách a jeho bývalá přítelkyně psycholožka. Tady asi popis knihy radši ukončím, abych nenapsala nějaký spoiler.

Ačkoliv detektivní zápletka je dobrá, seznámení se s hlavními hrdiny je taky v pohodě, celkově je to dobrá knížka, která je opět skvěle napsaná, ale něco tomu hrozně chybí.  A já prostě nemůžu přijít na to, co to je. Je fakt, že kniha mi přijde taková urychlená, autor v ní docela pospíchá s dějem, na rozdíl od čínských thrillerů se zde nevěnuje nějakému popisování francouzské historie a života v téhle zemi. Věnuje se zde málo osobnímu životu hlavního hrdiny, velkou pozornost upírá na vyřešení vraždy, ale ani tady nejde do detailu, jako v jiných knížkách.

Takže když to shrnu, jsem spíše než zklamaná, tak jsem rozčarovaná. Vím, že Peter May umí výborně psát a umí napsat skvělý dílo, proto se ptám, kde se stala chyba. No jsem zvědavá, co přinese Kritik.


Hodnocení: 60% a ještě si tím nejsem úplně jistá. 

Žádné komentáře:

Okomentovat