sobota 23. ledna 2016

Jeffery Deaver: Sběratel kůží


O čem to je:
Lincoln Rhyme a Amélie Sachsová: kvadruplegický kriminalista se schopností geniální dedukce a začínající policistka. Poprvé se setkali před více než deseti lety při pátrání po Sběrateli kostí a vytvořili legendární tým. Nynější případ je pro ně ale něčím výjimečný – hledají totiž vraha, který se Sběratelem kostí zjevně inspiroval.

Jeho plán je vycizelovaný do nejmenších podrobností; jeho vražedná metoda paralyzuje hrůzou celý New York. Své oběti zavleče do podzemní kobky, kde nožem a tetovacím strojkem vytváří na jejich tělech šifrované vzkazy. Místo inkoustu ale používá jed, který obětem přivodí tak kruté bolesti, že smrt vnímají jako vytoužené vysvobození.

Rhyme a Sachsová vědí, že je jen otázkou času, kdy Sběratel kůží udeří znovu. Podle jakého klíče své oběti vybírá? Jaké sdělení skrývají vytetované vzkazy? Jakou šílenou misi se pachatel vlastně snaží svým počínáním naplnit? Odpovědi na všechny otázky je třeba najít dřív, než vrah zaměří svou pozornost na další oběť – anebo dokonce na samotného Rhyma a Sachsovou.

Co já na to?:

Knížka Sběratel kůží je jedenáctou knížkou ze série o postiženém detektivovy Lincolnu Rhymovi, vrah v této knize se nechal inspirovat prvním případem tohoto detektiva, a to Sběratelem kostí, který jak už jsem zmiňovala u Zapadákova, byl i zfilmovaný. Co se týče mě, četla jsem v této sérii asi první 4 díly. A ačkoliv jsem vám tu radila, jak máte vždycky číst celou sérii od začátku, aby jste byli v obraze, tak jsem udělala tu blbost, že jsem vynechala docela hodně dílů a přečetla jsem si rovnou 11. díl. A samozřejmě trochu tápu, co se týče některých postav a hlavně mi není úplně jasný vztah Rhyma s Amélií Sachsovou, nu ale to je moje blbost, ale vy to určitě nedělejte. Další problémem je, že pokud jste nečetli celou sérii a hlavně knihu Hodinář, což je 7. díl, jak jsem si zjistila, nastane trochu průser, protože autor se zde na Hodináře hodně odkazuje (pokud jste nečetli ani Sběratele kostí, tak dokud nepřečtete ani toho, tak tuhle knížku nedoporučuju číst). Konkrétně jde o to, že vrah zvaný Hodinář ve vězení zemře a Rhyme a jeho kolega se zde mimo jiné věnují i pohřbu Hodináře a líčí past na případné pomocníky tohoto vraha.

Ale zpátky k hlavnímu padouchovi této knihy. Jak už je u Deavera zvykem, vrahovu totožnost znáte od prvních stránek, takže zde můžete průběžně sledovat dalšího jeho plány, kroky, myšlenky a odkrývat zde jeho motiv. Vrah je zde velmi chytrý, připravený, nejeví žádné známky soucitu a je hlavně velmi talentovaný tater. Díky knize o Sběrateli kostí je seznámen se svým protivníkem, tedy Rhymem a Sachsovou a dokázal se tedy na své jednání velmi dobře připravit, vše má do nejmenších detailů promyšlené. Své oběti si vybírá na první pohled náhodně, stejně tak místa činu. Vše ovšem vede do nečekaného finále, kde se všechno najednou otočí a to co se zdálo na začátku zcela jasný, je nakonec úplně jinak. 

Musím říct, že se Deaverovi podařilo mě překvapit, protože tohle jsem opravdu nečekala. Nemůžu se moc rozepisovat o ději, neboť se bojím, že bych vám cokoliv prozradila a vy už by jste nebyli tak překvapeni jako já. Deaver má u mě velké plus, protože ten zvrat, který připravil se mu opravdu povedl. Každopádně, jak už jsem psala u Zapadákova, tak nemám ráda, když znám vraha dopředu a ráda se nechávám překvapit, ale tady u téhle knihy mi to sedlo, že jsem mohla vraha sledovat, protože pak by nebyl celkový dojem takový, jaký by měl být.

Co se mi nelíbilo bylo to, že sice hned na začátku je první oběť vrahovo řádění, ale pak se asi 200 stránek nic pořádného neděje. Autor zde docela na můj vkus detailně popisuje vyšetřování, respektive postup práce při ohledávání těla, sbírání důkazů a jejich analýzu. A pak se to konečně rozjede, ale zase ale. Nejdříve autor nasadil pomalé tempo a pak když ho zrychlil, je to až moc, mrtvých přibývá, vrah dokáže usmrtit dvě mrtvoly v jeden den, ještě stihne dva pokusy o vraždu, přimotá se maskovaný k vyšetřovatelům, otráví detektiva a ještě vnikne do domu Rhyma. Až si člověk říká, jak to všechno stíhá. Co se týče velkého finále knihy, tak vrah toho za jeden den stihl ještě mnohem více, než v předchozím dni, ale budiž. Každopádně co se týče celkové zápletky, nemám ráda u knížek takové ty megalomanské motivy (zánik celého světa, katastrofy apod.), nápad u této knihy je dobrý, ale mě přijde trochu až moc. 

Hodnocení: za mě dávám 90%.

PS: pro ty, kteří Deavera neznají a mají chuť si přečíst celou sérii, přidávám seznam postupně jdoucích knih s Lincolmem Rhymem.
Sběratel kostí, Tanečník, Prázdné křeslo, Kamenná opice, Iluze, Dvanáctá karta, Hodinář, Rozbité okno, Hořící drát, Pokoj smrti, Sběratel kůží


Žádné komentáře:

Okomentovat